Actueel

Nieuws

5 belangrijke begrippen bij het kopen van nieuwbouw Lokaal nieuws maandag 17 december 2018

5 belangrijke begrippen bij het kopen van nieuwbouw

Er komt heel wat kijken bij het kopen van een huis. Juist bij een woning die nog gebouwd moet worden, krijg je te maken met zaken die typisch zijn voor nieuwbouw. Anders dan wanneer je een bestaande woning zou kopen. Niet iedereen kent de terminologie.  

Een woning kopen doen we maar een paar keer in ons leven. Juist daarom is het belangrijk deze aankoop bewust en weloverwogen te doen. Je oriënteert op de woningen in een buurt waar je graag zou willen wonen en je bepaalt waar je behoefte aan hebt. Een groot huis met een tuin, een appartement of een bungalow bijvoorbeeld. Je laat je goed voorlichten over je hypotheekvorm en vervolgens raak je in gesprek over die ene woning die je zo graag zou willen. Bij een nieuwbouwwoning komen er dan termen voorbij die niet altijd even duidelijk zijn. We zetten de vijf belangrijkste op een rij en geven uitleg.

Bouwrente

Als de koopovereenkomst is getekend is de woning nog niet opgeleverd. Die moet immers nog gebouwd worden. De periode vanaf het tekenen van de overeenkomst tot aan de oplevering van het huis, moet er rente worden betaald, bouwrente of grondrente genoemd. Pas bij het tekenen van de hypotheekakte bij de notaris stopt het betalen van de grond- of bouwrente aan de aannemer.

Vrij op naam

Bij het kopen van een kavel of een nieuwbouwwoning worden er geen kosten koper in rekening gebracht. Het zijn de kosten die gemaakt worden om eigenaar van een huis te worden zoals overdrachtbelasting (2 procent van de woningprijs) en notariskosten voor de hypotheekakte.

Bouwdepot

De afgesloten hypotheeksom wordt in een bouwdepot gestort. Daarvan wordt de verdere bouw van de woning gefinancierd. Je ontvangt rente over het bedrag dat in het bouwdepot is gestort.

Vooroplevering

Een vooroplevering vindt plaats een week voordat het huis wordt opgeleverd. De aannemer gaat samen met de toekomstige bewoner de woning inspecteren. Het doel: er voor zorgen dat er geen gebreken zijn bij de uiteindelijke oplevering. Mochten er dus gebreken blijken, dan moeten die eigenlijk in die tussenliggende week nog verholpen worden.

Ruwbouwopties

Dit zijn wijzigingen die aan de woning worden aangebracht die zo groot zijn dat ze belangrijk zijn voor de constructie van het huis en ook de voorbereiding van de bouw beïnvloeden.

Misverstanden rond hypotheken Lokaal nieuws vrijdag 16 november 2018

Misverstanden rond hypotheken

'Het kan echt anders, ook in de financiële wereld'

Deel 3: Misverstanden rond hypotheken

In de praktijk loop ik vaak tegen vragen aan waarvan ik eerlijk gezegd niet wist dat ze speelden. Vragen van starters, maar ook van doorstromers en oversluiters. Blijkbaar is er nog steeds veel onduidelijkheid omtrent wat wel en wat niet mag en kan rond hypotheken. Om die reden heb ik een aantal misverstanden rond hypotheken op een rijtje gezet:

Misverstand: 'Naast advies- en bemiddelingskosten betaal ik mijn adviseur geen andere kosten'. In veel gevallen klopt dit. Echter, steeds meer tussenpersonen vragen u naast een tarief voor advies- en bemiddeling een abonnement voor 'onderhoud' bij hen af te nemen. Bedenk goed of u dit ook echt wilt. U betaalt maandelijks voor een dergelijk abonnement en het is de vraag of u er ooit gebruik van maakt.

Misverstand: 'Ik mag geen aflossingsvrije lening meer afsluiten'. Voor starters is dit inderdaad juist. Doorstromers en oversluiters mogen wél een aflossingsvrij deel in hun hypotheek opnemen. De hoogte van dit deel is afhankelijk van de hoogte van de bestaande hypotheek én van de waarde van hun (nieuwe) woning.

Misverstand: 'Ik kan niet meer extra lenen voor een verbouwing'. Dit is onjuist. Er mag nog steeds extra geleend worden voor een verbouwing. Of de volledige verbouwing ook extra geleend kan worden is afhankelijk van de waarde van de woning ná de verbouwing. Een makelaar maakt een inschatting van de waarde van de woning alsof die al verbouwd is.

Misverstand: 'Ik moet de bijkomende kosten voor notaris, overdrachtsbelasting, advies- en bemiddeling en taxatie uit eigen middelen betalen'. Dit is vaak maar deels waar. Stel je koopt een woning voor € 200.000. Aan bijkomende kosten zou je dan bijvoorbeeld € 8.000 kwijt zijn. Wanneer uit de taxatie blijkt dat de woning echter € 203.000 waard is, dan mag je dat ook in bijna alle gevallen financieren. Betekent dat je nog € 5.000 aan eigen middelen moet inbrengen. 

Geert Jan Haringsma

GJH financieel advies

Verplicht aflossen op uw lening? Lokaal nieuws maandag 15 oktober 2018

Verplicht aflossen op uw lening?

'Het kan echt anders, ook in de financiële wereld'

Deel 2: Verplicht aflossen op uw lening?

Op 1 januari 2013 is het nieuwe hypotheekrecht in werking getreden. Dit betekent dat wanneer iemand ná die datum voor het eerst een woning koopt de bijbehorende hypotheek volledig in 30 jaar moet aflossen. Naar eigen keuze kan dit annuïtair of lineair. In beide gevallen is de lening na 30 jaar afgelost. Verschil tussen beiden zit in de maandlast. Bij een annuïtaire lening blijft de bruto maandlast gedurende 30 jaar gelijk. Bij een lineaire variant daalt de maandlast gedurende 30 jaar.  Waarom dan toch voor de annuïtaire variant kiezen? Omdat deze in de beginjaren (veel) goedkoper is dan de lineaire aflossing. Echter: de bij elkaar opgetelde maandlasten over 30 jaar bekeken zijn bij de lineaire variant lager dan bij de annuïtaire.

Maar had u al een zogenaamde eigen-woning-schuld vóór 1-1-2013? Dan bezit u een oud hypotheekrecht en dit is een waardevol bezit. Dit betekent namelijk dat u nog een deel van uw hypotheek aflossingsvrij mag houden en ook bijvoorbeeld een eventueel gekoppelde rekening of verzekering mag houden. Ook wanneer u nu zou gaan verhuizen of bijvoorbeeld uw lening zou oversluiten naar een andere geldverstrekker behoudt u dit recht. Uiteraard is het aan regels gebonden, maar laat u niet wijsmaken dat u uw gekoppelde spaarrekening niet mee zou kunnen nemen naar een andere woning. Helaas wordt vaak geadviseerd de gekoppelde rekening of verzekering af te kopen omdat dit verstandig zou zijn. In werkelijkheid is afkoop voor een adviseur vaak 'de kortste klap', omdat er in het aanhouden van deze rekening of verzekering de nodige extra tijd voor de adviseur gaat zitten en de consument vaak toch onwetend is…. Het afkopen van deze rekening of verzekering betekent echter ook dat u afscheid neemt van dit recht en nooit een nieuwe meer zal mogen openen. Terwijl behoud van deze rekening juist heel voordelig voor u kan zijn.

Kortom: laat u goed voorlichten over uw rechten. Mag een deel van mijn nieuwe lening aflossingsvrij blijven en is het verstandig een eventueel gekoppelde rekening of verzekering te behouden?

Twijfelt u aan een gekregen advies? Neem dan contact met mij op. Het bespaart u mogelijk veel geld!

Geert Jan Haringsma

GJH financieel advies

'Het kan echt anders, ook in de financiele wereld' Lokaal nieuws maandag 27 augustus 2018

'Het kan echt anders, ook in de financiele wereld'

Deel 1: Kosten voor advies en bemiddeling

Bij het afsluiten van een hypotheek betaal je bij iedere bank en tussenpersoon kosten voor advies en bemiddeling. Als klant heb je weinig zicht op deze kosten en neem je maar aan dat het wel zal kloppen. Toch vraagt de ene bank/ tussenpersoon veel meer dan de ander. Dit verschil kan zomaar oplopen tot wel € 1.000 of nog meer! Een bedrag waar je toch ook leuke andere dingen mee kunt doen…..

Waarom zijn de onderlinge verschillen dan zo groot? Eén ding is zeker: het advies wordt niet beter wanneer je als klant meer betaalt. Vaak zijn achterliggende kosten het argument: kantoor, personeel, opleidingseisen etc.

Mijn tarief is gebaseerd op het aantal uren dat ik gemiddeld werk aan een dossier. Een starter op de woningmarkt bijvoorbeeld heeft geen 'woningverleden' en om die reden ook minder keuzemogelijkheden. In de basis is een starter daarom simpeler in de advisering dan bijvoorbeeld een klant die wel een koopwoning heeft en naar een andere koopwoning wil.

Mijn tarieven varieren van € 1.750 tot € 1.950 (afhankelijk van het type klant en dus het aantal te verwachten 'werkuren') voor advies en bemiddeling. Dit is een zogenaamd all-in tarief:

- Géén opslagen voor bijkomende verzekeringen zoals bijvoorbeeld een overlijdensverzekering. 

- Géén maandelijkse extra kosten voor een abonnement.

- Wel een opslag van € 150 wanneer je ondernemer bent.

Daarom: kijk en vergelijk! Het kan je veel opleveren. Nieuwsgierig naar mijn tarieven? www.gjhfinancieeladvies.nl

Aanmelden

Blijf op de hoogte van jouw favoriete nieuwbouwprojecten en maak een eigen account aan. Met een eigen account kun jij jouw belangstelling kenbaar maken in nieuwbouw- projecten en gemeente en ontwikkelaars laten weten hoe jij wilt wonen via jouw eigen woonprofiel. Daarnaast wordt je automatisch op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen in de regio De Fryske Marren (De Friese Meren).

Aanmelden